Valjastuskatoshanke

Varnes-Hippoksen valjastuskatoshankkeessa varikkoalueelle rakennetaan 15 paikkainen valjastuskatos, sekä tehdään varikkoalueelle lisää tilaa lisäparkkipaikan avulla. Uuden katoksen myötä pystymme jatkamaan harjoitusravikautta, järjestämään koulutuksia ym. tapahtumia myös sateisessa säässä.


Hanke toteutetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014 - 2020. Hankkeen kokonaisbudjetti on 60 000 euroa, josta Hankasalmen Hevosystäväinseuran omarahoitus osuus on 30 %, eli 18 000 euroa. Tämä osuus pyritään toteuttamaan täysimääräisesti talkootyönä.  Rahoittajana toimii Maaseutukehitys ry. Leader rahoituksen osuus hankkeessa on 42 000 euroa. ( EU-osuus 17 640 €, valtion osuus 15 960 € ja kuntaraha 8 400 €. Toteutusaika on 7.10.2019 - 31.12.2020.

Tällä sivustolla kerrotaan hankkeen edistymisestä aikajärjestyksessä, viimeisin tapahtumavaihe löytyy sivun yläosasta ja vanhempaa vaihetta löydät skrollaamalla sivua alaspäin.

Töiden eteneminen





Hevosten kiinnitystä varten olevat ketjut ja säpit asennettiin Heinäraveja edeltävänä iltana ja katos oli käyttökuntoinen 1.7. Heinäraveissa.






Vanerien asennus katospaikkojen väliin tehtiin talkoovoimin.






Seinälautojen asennus suoritettiin talkooporukan voimin.






Lattian valuun ja hiertämiseen käytettiin ammattityöporukkaa.






Kattopeltien asennus tehtiin kuumana kesäiltana talkoovoimin.






Aluskate asennettiin talkoovoimin.






Kattotuolit nostettiin paikoilleen talkootyönä. K-Raudan kuorma-auto oli nostamassa kattotuoleja.






Eristeiden laitto on tehty talkoovoimin.






Harkkojen kasaus ja valaminen tehtiin täysin talkoovoimin. Seuraavana siirrytään jo viimeisten maiden ajoon, jota rakennukselle tulee. Sitten lähdetäänkin taas valuhommiin ja rungon pystytykseen...









Talkoolaisille on ollut tarjolla joka päivä herkullista ruokaa, joka tietenkin talkoovoimin tehtyä.







Leivon Betoni toimittaa betonin hankkeelle. Valutyöt muutoin talkoovoimin.





Katoksen pohja-/valutyöt on tehty täysin talkoovoimin.






Salaojitus tehtiin talkootyönä, saimme ilmaiseksi tärylätkän käyttöön paikallisesta K-Raudasta.






Varsinaiset kaivuutyöt valjastuskatosta varten aloitettiin toukukuun alussa.






Lisäparkkipaikalle saatua täytemaata on levitetty talkoilla traktorin avulla.






Kevään tultua ensimmäiseksi projetiksi otettiin varikkoalueen ja lisäparkkipaikan välisen aidan purkaminen ja ojan täyttäminen.





Saimme ojaan tulevat putket ja suodatinkankaan seuramme jäseneltä Kari Hintikalta. Putket ja suodatinkangas, sekä ojan täyttö hoidettiin täysin talkoovoimin. Alueen vanhoja aitoja on purettu talkoovoimin useamman henkilön toimesta.










Uusi iso valjastuskatos vie jo ennestään pieneltä varikkoalueelta tilaa, jonka vuoksi hankkeen yhteyteen sisällytettiin lisäparkkipaikan tekeminen kirkonkylän puoleiseen päätyyn.

Työt lisäparkkipaikalla aloitettiin loppusyksystä 2019, ensin raivattiin talkootyönä alueen risukoita nurin ja kuljetettiin pois.. Markus Kohvakka oli kaivinkoneen kanssa tekemässä viereen rakentuvaa uutta kevyenliikenteen väylää ja hän kävi sopivana hetkenä putsaamassa lisäparkkipaikka-alueen heikommasta maa-aineksesta ja tasasi pohjaa.

Kunnon talvea ei tullut missään vaiheessa, mutta kaikkein ikävämpien kelien ajan työt olivat tauolla.